27/12/2022

In korte tijd hebben verschillende clubs, waaronder de Lions Nieuwegein, middels een actie geld weten op te halen voor zaalsportschoenen en sportsokken voor de vluchtelingen die zijn opgevangen in de riviercruiser nabij het Cals College. Deze sportschoenen zijn nodig om met alle sporten mee te kunnen doen in de sporthal van Merwestein. De vluchtelingen die geen sportschoenen hebben, sporten tot nu toe op blote voeten. Daarom kunnen ze niet met alle sporten, denk bijvoorbeeld aan voetbal, meedoen. Het verzoek kwam binnen van de gemeente Nieuwegein.

Volwassen vluchtelingen
Vanaf begin november dit jaar zijn er vluchtelingen komen wonen op de boot die is aangemeerd in de wijk Merwestein. Inmiddels wonen er 90 jong volwassen vluchtelingen waaronder 12 vrouwen. De gemeente Nieuwegein probeert i.s.m. verschillende partijen zoals het COA, Cals College, bibliotheek De tweede verdieping en Vluchtelingenwerk het verblijf zo goed mogelijk te laten verlopen. Dit doen de partijen door bijvoorbeeld bij te dragen aan een zinvolle dagbesteding om zo verveling te voorkomen en het welzijn te bevorderen. Anderzijds is zinvolle dagbesteding ook belangrijk in het kader van tegengaan van mogelijke overlast in Nieuwegein en mogelijke onveiligheidsgevoelens voor de inwoners van Nieuwegein.

Zeven partijen
Maar liefst zeven partijen hebben aan de actie samengewerkt en gezorgd voor de sportschoenen en -sokken. Naast de Lions Nieuwegein zijn dat Rotary Nieuwegein, Caritas Nieuwegein, Protestantse Gemeenschap Nieuwegein Noord,  SUN Lekstroom, Rotaryclub Vianen-Vreeswijk en Fonds RDO. Daarnaast heeft Schoenenwinkel Van Haren een mooie korting gegeven op de 90 paar zaalsportschoenen voor de vluchtelingen.