Veertig leerlingen van het Anna van Rijn College in Nieuwegein zaten in januari op een zondagmiddag in de zaal bij de musicalvoorstelling Save the Earth in Stadstheater DE KOM. Het is een prijs die zij krijgen naar aanleiding van een project tijdens de Red Nose Day op hun school. Ze kunnen hiermee gratis de voorstelling bijwonen die gaat over het levenswerk van voormalig wereldverbeteraar Wubbo Ockels. Hij wilde de mensheid bewegen om zuiniger te zijn op onze planeet. Zijn laatste woorden vlak voor zijn dood in 2014 waren ‘Save the Earth’.

Activiteiten
De Red Nose Day is op Anna van Rijn een dag – de vrijdag vlak voor de kerstvakantie – boordevol ludieke activiteiten om aandacht te vragen voor mensen die het minder hebben in de wereld. “We sluiten dan met heel veel leuke activiteiten op onze locaties aan bij de kerstgedachte,” zegt schooldirecteur Flint van de Gronden erover. “Samen iets leuks beleven en samen iets doen voor een ander.” De leerlingen die de kaarten hebben gewonnen, waren enthousiast. Ze zitten zondag als speciale gasten in de grote zaal van DE KOM.

Boodschap
De Lions Club in Nieuwegein bood de toegangskaarten aan. “Wij hebben de boodschap van Wubbo Ockels omarmt,” vertelt Ruud Kuipers van de Lions Nieuwegein. ”Die duurzame boodschap willen wij zoveel mogelijk verspreiden, te beginnen bij de jeugd. De contacten met Anna van Rijn zijn warm, ook vanwege hun opruimacties met plastic. Wij vinden het fijn om de school hiermee een steuntje in de rug te geven met deze gratis kaarten.”